20 augusti 2011

Fredrik om Mörkrets hjärta

Författare: Joseph Conrad
Ord: Illusion, daterad, stropp
Betyg: 3

När jag läst ut denna mycket omtalade bok hade jag lite svårt att gilla den, jag kände mig lite lurad - var det bara detta? Det kändes som om alla tolkningar och de sätt varpå boken använts är mer långtgående än boken, lite som en höna av en fjäder. På det sättet är boken lite förstörd och dess rykte är större än själva innehållet. Den blir lite daterad till sin egen tid, berättelserna om den är viktigare än boken. Precis som en mängd personer i boken gick jag länge alltså som i en illusion i tron på att detta skulle bli en fantastisk uppgörelse med imperialismen. För övrigt tyckte jag att Marlow - i varje fall i sin berättelse om sig själv - verkar vara en riktig stropp. Jag hade också extremt svårt att inte tänka in Coppolas fria filmatisering i varje sida jag läste.

Efter vår träff och att ha läst sista tredjedelen en gång till, och kanske mer ingående, hamnade boken dock i ett lite annat ljus och den växte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar