18 maj 2011

Emma om Tre apor

Författare: Stephan Mendel-Enk
Ord: irriterande, obalans, Västerås
Betyg: 2
Jag gillade inte Tre apor. Jag tycker att den upphackade kronologin inte fungerade och jag blev mer irriterad än nyfiken av att tidigt få reda på att något hemskt ska hända, men inte förrän på de sista sidorna få veta vad. Jag tycker inte heller om författarens sätt att skriva, t.ex. tycker jag att han berättar om tämligen ointressanta barndomsminnen på ett omotiverat ödesmättat sätt. Jag tycker inte heller att han hittar rätt balans mellan tragik och komik. Vissa anekdoter och infall är i och för sig småroliga, som att Västerås är en symbol för hela det icke-judiska Sverige och eftersom boken var så kort var det ändå okej att läsa ut den. Se även min bokblogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar